Enige tijd geleden bezocht ik een bijeenkomst over duurzame marketingcommunicatie. Duurzaamheid is ‘a big issue’. Niet alleen onze energievoorziening en de producten die we kopen, ook de communicatie moet duurzaam zijn. Of: hoe kan duurzaamheid ëintegraal onderdeel uit maken van je marketing- en communicatiestrategie?í Ik moest aan deze bijeenkomst denken toen in Utrecht het eerst eerste tappunt voor gratis kraanwater van Jointhepipe in Utrecht 22 maart in gebruik werd genomen. Het tappunt op het Janskerkhof levert schoon drinkwater voor passanten die er hun waterflesje willen vullen. Op de bijeenkomst voor duurzame communicatie vertelden enthousiaste marketingspecialisten over duurzame marketing en communicatie. Uiteraard kwam de vraag naar boven wat duurzaam dan precies is. Het bedrijf Innocense – van de milieuvriendelijke smoothies ñ presenteerde zich hier. Terecht want het bedrijf ñ bekend van de grappige commercials voor het hippe drankje heeft duurzaamheid in haar genen zitten. Spa werd ook genoemd als succesvol en duurzaam opererend bedrijf, zonder dat het bedrijf dit als zodanig communiceert. Maar juist bij dit voorbeeld van een duurzaam opererende mineraalwatermaker (recyclebare flesjes, milieuvriendelijke inkt en dergelijke) vroeg ik mij toen al af hoe hoog dit bedrijf scoort met een duurzaamheidmeter. Het transport van water over de weg leek me milieu-onvriendelijker dan het transport door (onze Nederlandse) leidingen. Ik begrijp die vrachtwagens met mineraalwater in bijvoorbeeld Belgie, Frankrijk, op Kreta en de Britse eilanden wel. Het kraanwater is niet te drinken. Ons water kan zich uitstekend meten met het water uit de Ardennen. Als Nederlandse consument laat ik die veel te dure en overbodige flesjes liggen. Maar de discussie hierover ben ik toen met deze duurzame communicatiespecialisten maar niet aangegaan. Helaas! In het persbericht van de wethouder wordt wel duidelijkheid geboden: Kraanwater is 500 keer goedkoper en 1300 keer beter voor het milieu dan voorverpakt water. Het zal ongetwijfeld soms lastig zijn om een duurzaamheidmeter op elk product los te laten. Producenten doen hun ding, consumenten kiezen wat bij hen past. Bij een slokje Spa Blauw moet je niet denken dat je een duurzame daad verricht. Een goede ondernemer is een duurzame ondernemer. Bèn het gewoon! Goede informatie en transparantie bieden, daar ligt de uitdaging voor de duurzame communicatiespecialist. Goede informatie en transparantie eìsen en je gezond boerenverstand gebruiken; dáarmee help je als consument deze planeet.