‘When we get romantic, we speak German.’ Verstond ik het goed? Mijn fietsmaatje en ik keken elkaar aan. We bevonden ons voor een fietstocht door voormalig Oost Duitsland in een welkomstritueel in een airbnb. En we hadden even het idee dat we niet goed verstonden wat onze Indiaas host Saty vertelde over het moment dat hij en zijn Beierse vriendin Patricia de kaarsjes in huis aanstaken. Met de klap van deze zin knalden we door de taalbarrière met onze Oosterburen. Beroemde zinnen uit de wereldliteratuur, zoals ‘To be or not to be’ (Shakespare), ‘Alle families zijn ongelukkig op hun eigen wijze’ (Tolstoi) en ‘Reizen is kijken met nieuwe ogen’ (Proust) zijn voorgoed passé. Vandaag schrijf ik geen column; ik schrijf geschiedenis!
Maar het is niet alleen de taal waardoor ik de scherpte-diepte instellingen van mijn beeld over Duitsland moet wijzigen. Mecklenburg Vorpommern is een fantastisch gebied om te fietsen. De vriendelijkheid, rust en beleefdheid van campingbeheerders en horecapersoneel zijn een verademing. Als het gaat om democratisch besef zijn de Duitsers ons verre de baas. Ik was de Europese verkiezingen al zo goed als vergeten, tot ik in elk Duits gehucht posters voor een lokale kandidaat zag hangen. En ik stop bij deze met het schamperen op ‘Ordnung muss sein’ en de Duitse Sauberkeit. Het wordt bijna een sport om het sanitair op campings nog schoner achter te laten dan je het aantrof.
Maar een grote troefkaart van de Duitsers is natuurlijk de liefde voor superieure techniek. Laat ik het maar als toeval beschouwen dat ik nu op een Duitse fiets –Ghost -rijdt. Een nagenoeg perfecte fiets met in zeven jaar tijd welgeteld één onderhoudsbeurt waarbij de aandrijfonderdelen vervangen zijn. Wie me kent weet dat dit geen fiets is voor een wekelijks kerkbezoekje. Maar echt ideaal voor een vakantie over merendeels asfalt is deze mountainbike niet. Daarom overweeg ik een nieuwe te kopen. Een alleskunner en volwaardig alternatief voor een auto. En zonder dat ik nou bewust de herkomst meeweeg in mijn afwegingen, valt mijn oog op Duits fabricaat. Stevens, VSF, Cube en de grote kanshebber Kalkhoff.
Anders dan Stevens, Ghost of Cube laat Kalkhoff er met zijn naam geen twijfel over bestaan waar deze fiets vandaan komt. Alleen de beste materialen zijn goed genoeg voor deze Rolls-Royce onder de tourfietsen. Of beter kan ik zeggen de Porsche onder de fietsen, want de makers van de Pinion vernellingsbak aan het crankstel hebben eerder gesleuteld aan de versnellingstechniek van de Porsche in Stuttgart. Ik geef toe, het aangewakkerd vuurtje in mijn hartstreek wint het van het koele verstand. ‘High End Getriebetechnik für jeden, der hochwertige Fahrräder liebt’, stelt de website van de fabrikant koeltjes. Hoe romantisch kan techniek zijn?
spam control